Thursday, August 9, 2007

Kajian Saintifik Tindakbalas Madu Asli Terhadap Gula Dalam Darah dan Kandungan Antibodi




Hari ini SM melayari internet untuk mencari maklumat tentang kajian saintifik terhadap madu dan kesannya terhadap kesihatan manusia. Dalam dua jurnal yang SM baca tetapi abstrak sahaja adalah 2 perkara menarik iaitu:

1. Madu asli berkeupayaan untuk merendahkan kandungan gula dalam plasma (PGL=Plasma Glucose Level) termasuk bagi pesakit diabetik. Sila baca abstrak di sini.
2. Madu asli berkeupayaan untuk meransang penghasilan antibodi dalam badan. Anda boleh baca abstraknya di sini.

Oleh itu Tuan-Tuan dan Puan-Puan, apa lagi, beli lah madu Khaula yang terbukti sebagai madu asli. Boleh hubungi SM di sini.
Artikel yang ini menarik juga. Bacalah di sini.

3 comments:

ketualanun said...

salam..

tok ada terbaca mana mana. betul ke orang perempuan kalau tak mau bermadu kena rajin makan madu.?

AuntieYan said...

Assalamualaikum SM,

Auntie bercadang nak menggunakan Madu Khaula ni...dah kerap melihat orang mempromosi madu ni.
Auntie nak tanya sikit, adakah madu inibaik untuk orang yang ada ketumbuhan?...adakag ketumbuhan boleh kecut dengan pengambilan madu ini. Bagaimana cara yang betul memakan madu ini...dan berapa kali sehari patut di ambil..
Sekian terima kasih.

Saudagar Madu said...

Tok Ketua Lanun, tok kan berpengalaman, kalu dah gitu kata tok, betul lah agaknya..

Waalaikumussalam Auntie Yan,pengalaman SM dengan pelanggan yang ada masalah kesihatan ini yang paling kronik adalah seorang pelajar umur awal 20-an mengidap Non-Hodgkin Lymphoma, sejenis barah. Dia amalkan madu Khaula selain ubat-ubat lain. Mak dia bercerita kepada SM, kesan terbaik dan pertama yang dilihat apabila makan madu Khaula adalah luka barah (barah usus anak dia dah keluar masa tu) menjadi kering selepas 3 hari. Tapi mak budak ni kata dia makan madu ni memang dalam kuantiti banyak, tak sama lah seperti orang sihat yang cukup dengan satu dua sudu besar , dua kali sehari. Kesimpulannya, Auntie bolehlah cuba, SM nak jamin tak beranilah sebab SM bukanlah doktor, cuma SM pernah lihat budak yang kena barah ni. Dan kekerapan makan madu tu kenalah lebih berbanding orang sihat.